Regler

Kort om MyBox

Swedish MyBox Association (SMA) står för ägande, drift och utveckling av tävlingsformen för motionsboxning benämnd MyBox.

Östsvenska Boxningsförbundet (ÖBF) arrangerar i samförstånd med SMA en serie benämnd Nicopia League.

SMA:s regler för MyBox kan läsas här.

MyBox är inte boxning, utan en ny sport med boxning som grund. MyBox är en boxningsform för alla där slag mot huvudet är förbjudna, endast markerande slag för att framkalla ett försvar tillåts. Handsken får aldrig träffa huvudet. Det sist­nämnda är ett krav för att sporten inte ska kräva kampsportstillstånd.

Brott mot detta tillrättavisas, medför poängavdrag eller leder till diskvalificering.

Match genomförs i ett matchområde och leds i matchområdet av en match­domare, poängbedöms av tre poängdomare samt övervakas av en tävlings­ansvarig.

Deltagare i match har boxningshandskar och huvudskydd för att säkra deltagarnas skydd vid eventuella misstag (regelbrott). Tandskydd, handlindor och supensoar får bäras. Kvinnliga deltagare fårdessutom  bära bröstskydd.

Deltagarnas klädsel ska vara lätt och ledig där bälteslinjen tydligen framgår. Deltagarna ska ha mjuka sportskor som inte skadar underlaget.

SMA godkänner tävlingsledare och matchdomare och erbjuder sig utbilda ledare i andra distrikt så att tävlingsformen kan spridas.

Välkomna att delta!

Uppdaterad: 31 MAR 2018 19:45 Skribent: Per-Ola Lindell
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Östsvenska Boxningsförbundet
Per-Ola Lindell, Blackbäcksvägen 25
590 77 Vreta Kloster

Kontakt:
Tel: 0734-182302, 013-60606

Vi samarbetar med:

www.eubcboxing.org

Banner för fler i rörelse